היום נדבר על זוויות בצילום עיצוב פנים. מאיזה זוית כדאי לצלם, באיזה גובה צריכה להיות המצלמה ומה כדאי להכניס לפריים.
לפני שנתחיל לדבר על זוויות בצילום עיצוב פנים אציין שאם אתם מחפשים צלם מקצועי, אתם מוזמנים ליצור קשר.
תוכן עניינים
לצלם מהפינות?
בפוסט של צילום דירות התייחסתי לנקודה של איפה לעמוד. אז כתבתי: "בחללים קטנים בדרך כלל עומדים בפינות בכדי לתפוס חלק גדול יותר של החדר. לכן הייתי מציע להתחיל מלעבור בין כל ארבע הפנות של החדר ולראות איך החדר נראה ממנו. ומשם להמשיך פנימה לתוך החלל." ואכן, אם מדובר בחלל מאוד קטן, כנראה ולא תהיה לכם ברירה אלה לצלם מאחד הפינות או הקצוות. אבל אם החדר גדול אז מספר האפשרויות עולה.
זוית ישרה או לא?
קרדיט: כל הצילומים שנראה בפוסט זה הם מוילה שצילמתי עבור האדריכל עידן מרדכי לפני כשבוע.
בואו נראה עוד דוגמה מאותו הבית, המטבח:
מה אתם מעדיפים? זוית ישרה או באלכסון?
עיוותים של עדשות רחבות
אני תמיד מצלם ממספר זוויות כדי שהאדריכל/מעצב יבחר את הצילום האהוב עליו. הניסיון שלי מראה שרבים מעדיפים זוית ישרה.
לפי דעתי, ההעדפה לזוית ישרה קשורה לעיוות שיוצרות עדשות רחבות. יש שני עיוותים:
- barrel distortion – למרות שהקווים היו ישרים בצילום הם יראו קצת מעוגלים. כך למשל פתאום הקירות או הדלתות לא ישרות. גודל עיוות זה תלוי בעדשה וניתן לתקנו בזמן הריטוש או ע"י שימוש בעדשת tilt-shift.
- עיוות הגודל – אובייקטים הקרובים יותר לעדשה נראים גדולים יותר מאשר במציאות ואובייקטים רחוקים נראים קטנים יותר מאשר במציאות. אם תסתכלו על תמונת המטבח האחרונה, תראו את השוני בין הכיסא הקרוב ביותר לרחוק ביותר. נכון שיש פרספקטיבה, אבל בעדשות רחבות היא מודגשת. וזאת אולי הסיבה להעדפה של זוית ישרה, מכיוון שהאובייקטים נמצאים במרחק זהה ולכם גודל אחיד.
זוויות בצילום עיצוב פנים: רק החדר?
למעלה הצגתי צילום של חדר שינה והנה צילום של מסדרון עם ארונות קיר:
מה זה קשור? ובכן אם תסתכלו על הצילום הבא תבינו:
מה שאני מנסה להעביר הוא שכדאי שמעבר לצילומים של כל חלל יהיו צילומים שמחברים את הכל. בצורה זו יהיה ברור לצופה איך החללים מתחברים ואיך נראת התוכית של הבית (חשוב לנכסים למכירה/השכרה). מסיבה זו חלק מהאנשים פותחים דלתות כשהם מצלמים.
בואו נראה עוד מספר דוגמאות:
אבל, דוגמא זו דומה לצילום מקטלוג רהיטים. אם נצלם מהצד השני של שולחן האוכל נקבל:
מעבר לעובדה שבצורה זו אנו מכניסים יותר אינפורמציה לצילום, בחלק מן המקרים אנו הופכים אותו גם לאסתטי יותר. בצילומי נוף יש כלל: כדאי שיהיה משהו ב-foreground, middle-ground ו- background. כלומר אם יש תמונה יפה של שקיעה, היא תיראה יותר יפה אם בחזית יהיה משהו, למשל פרחים, ובאמצע יהיה אלמנט נוסף (זהו כמובן כלל שלא תמיד תקף אבל ברוב המקרים יתן תוצאה טובה יותר).
והנה פנורמה של החלל שמסבירה לצופה מה נמצא איפה:
גובה המצלמה
עד כה דיברנו על זוויות בצילום עיצוב פנים. אבל נושא הגובה הוא חלק מהעניין. אם נשים את המצלמה נמוך אנו נעצים את החדר, כלומר החדר יראה יותר גדול אבל לא בהכרח נראה את הפרטים הרצויים.
אז באיזה גובה שמים את המצלמה?
אם אין העדפה ברורה, כלומר לא רוצים להראות יותר את החלק התחתון של החדר או להדגיש את החלק העליון אז ניתן לשים את המצלמה באמצע. כלומר אם ברוב הדירות גובה התקרה הוא כ-3 מטר, אז ניתן למקם את המצלמה בגובה של כ-1.5 מטר.
למה צריך לשים לב? אם אתם ממקמים את המצלמה נמוך מידי אתם עלולים להפסיד פרטים חשובים. כך למשל אם אתם מצלמים את המטבח, כאשר המצלמה נמצאת נמוך, לא יראו את השיש ואת הכיריים. ואם במטבח ממקמים את המצלמה גבוהה אז שמים יותר דגש על הארונות העליונים, אבל כמעט ולא יראו לא את הארונות התחתונים ולא את הרצפה.
ועכשיו אני רוצה להראות דוגמא קיצונית שצילמתי אתמול עבור המעצבת ויקי קרבצוב:
בנוסף לכל הצילומים הרגילים רצינו להראות גם את ההנמכה שכוללת תאורה. לכן בכדי להראות בצורה מיטבית עליתי על שרפרף וכמעט הצמדתי את המצלמה לתקרה. והתמונה שלמעלה זאת התוצאה. כלומר הגובה והזווית משרתים מטרה אחד ובכדי לדעת מהי, תענו על שאלה אחד: מה אתם רוצים שהצילום יעביר?
סיכום
אין כללים שנכונים תמיד, אבל בתור כלל אצבע הייתי אומר שאם יש חלל קטן ואין לכם ברירה אלא להשתמש בעדשה רחבה, אז בדרך כלל זווית ישרה (זווית שבה ההפרשים במרחק בין האובייקטים הקרובים למצלמה מינימלי) תיראה הכי טוב. ואם יש לכם מקום אז מרווח הפעולה גדל. תזוזו אחורה, תחליפו לעדשה עם אורך מוקד ביננוני, ותצלמו מזוויות שונות.
אני מקווה שהנושא של זוויות בצילום עיצוב פנים הפך לברור יותר ואם יש לכם שאלות או הערות אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר תגובה למטה.