היום נדבר על צילום עיצוב פנים למתחילים. איך לשפר את הצילומים? למה לשים לב? וגם אם אתם מחפשים צלם מקצועי, אתם מוזמנים ליצור קשר.
תוכן עניינים
צילום עיצוב פנים למתחילים עם סמארטפון
בואו נתחיל מהבסיס, צילום עם טלפון.
לכל הטלפונים החכמים היום יש מצלמה. יש להם מצלמה עם זוית ראיה רחבה. עד כמה רחבה, בואו נראה.
כאן נעמדתי בפינה של חדר שינה טיפוסי. החדר בגודל 4X4 מטר ואני דבוק לקיר. צילמתי עם galaxy s5 וזה מה שקיבלתי:
כפי שאתם רואים אני לא מצליח לתפוס את החדר. כאשר סובבתי את הסמארטפון, קיבלתי את זה:
למצלמה של הסמארטפון יש עדשה עם זוית ראיה רחבה, אבל לא מספיק רחבה לחללים לא גדולים. זאת כנראה גם הסיבה שכאשר בודקים תמונות של נכסים למכירה ביד 2, רואים רק תמונה של הסלון.
מה ניתן לעשות? לטלפונים חכמים מהדורות האחרונים יש אפשרות לצילום פנורמה. ומכיוון שחדר זה הוא יחסית מואר (שני חלונות), הטלפון הצליח ללא בעיה ליצור את הפנורמה. וזאת התוצאה:
כפי שאתם רואים החדר לא הכי מסודר. לכן קבלו מספר טיפים שלא קשורים לציוד צילום.
- סדרו את החדר לפני שאתם מצלמים אותו.
- תדליקו את כל האורות בחדר ובחדרים סמוכים. אתם תקבלו גוון צהבהב וגם מכיוון שיש יותר אור, יהיה יותר קל לצלם. כמוכן תיקחו בחשבון שהרבה נורות לא מגיעות לשיא העוצמה מיד, אלה לאחר כ-20 דקות. לכן כדאי להדליק את האור מראש. אבל צריך גם לזכור שלכל כלל יש יוצא מן הכלל. כך למשל כאשר בחדר יש נורות בצבעים שונים (צהובות, לבנות, אור יום) צריך לבחון את ההשפעה על הצבעים.
- תפתחו את החלונות. ככל שיכנס יותר אור, החדר יהיה יותר מואר. ורוב האנשים מעדיפים חללים מוארים.
- תפתחו את הדלת. דלת פתוחה תאפשר לראות מה יש בחוץ (חדרים סמוכים/חדרי ארונות/שירותים). אם הנכס למכירה, דלת פתוחה תקל להבין את תוכנית הנכס (floor plan).
אחרי שביצעתי את הטיפים מלעיל, צילמתי שוב:
עד כה כל התמונות היו ללא עריכה ידנית. לקחתי את הפנורמה האחרונה מהטלפון והפכתי אותה ליותר בהירה ותיקנתי את האיזון לבן (White Balance), וזאת התוצאה:
חדי העין שבניכם יכולו להבחין שבפנורמה של הסמארטפון היו תקלות. כך למשל אם מסתלקים על המשקוף של הדלת רואים שהוא לא ישר (תמונות שחוברו בתוכנה של הטלפון לא בצורה אופטימלית), אבל יחסית לצילומים שרואים ביד 2, התוצאה סבירה.
עד עכשיו צילמנו הכל עם המצלמה של הטלפון. עכשיו נעבור לציוד מקצועי.
צילום עיצוב פנים עם מצלמה מקצועית
אני צילמתי עם מצלמה full frame ועדשה של 14mm.
כל העדשות הרחבות מכניסות עיוות. כדי להדגים את העיוות בכוונה צילמתי מלמעלה למטה. וזאת התוצאה:
אתם רואים מיד שאני מצליח לתפוס כמעט את כל החדר אבל החדר "רוקד". הקו באמצע ישר, אבל אם מסתכלים על הקצוות רואים שלמשל הדלת בזוית חזקה ימינה והקיר מצד שמאל נופל שמאלה.
איך מתקנים את זה? אומנם התמונה למעלה לא עברה עיבוד ידני וניתן בפוטושופ לשיפור המצב, אבל הרבה יותר פשוט לתקן את זה בזמן הצילום. כאשר מצלמים עם עדשה רחבה, תשמרו על העדשה מקבילה לרצפה.
הנה צילום אחרי הישור. שני התמונות ללא עיבוד ידני. בראשונה צילמתי כאשר סובבתי את המצלמה למטה ובשניה התכופפתי והמצלמה הייתה מקבילה לרצפה:
אחרי שישרנו את המצלמה נוסיף פלאש כדי להוסיף אור למקומות החשוכים (fill flash). וזאת התוצאה:
ואחרי ריטוש קל אנו מקבלים:
קיבלנו תוצאה סבירה. תמונה שתקבלו מהרבה צלמים מקצועיים ובמחיר יחסית נמוך. אך יש בעיה פוטנציאלית אחד. אתם יכולים לזהות אותה?
צילום עיצוב פנים של חללים עם נוף
תארו שאנו מצלמים דירה שמהסלון שלה נשקף נוף לים. כמובן שנרצה להראות את הנוף, אבל בצילום האחרון לא רואים כלום מבעד לחלון. הסיבה היא שהטווח הדינמי של האור שהעין האנושית רואה, הרבה יותר גדול מכל מצלמה שיש היום (וכנראה גם בעשור הקרוב). כלומר כאשר אנו עומדים בחדר אנו יכולים לראות בפנים וגם בחוץ. אבל מצלמה לא יכולה. אנו נקבל חשיפה טובה בתוך החדר אבל בחוץ לא נראה כלום (הכל לבן) או נוכל לראות את הנוף בחוץ אבל החדר יהיה מאוד חשוך.
אז איך ניתן לגשר על הפער בכמות האור? יש שלושה שיטות בהן ניתן לפתור את הבעיה. השיטה הפשוטה ביותר מבחינה טכנית שנותנת גם תוצאות טובות היא לחכות לשקיעה. בזמן השקיעה יהיה מרווח זמן של כ-20 דקות בו כמות האור בחוץ ובפנים תהיה זהה. ובמרווח הזה לא רק שנראה מה קורה בחוץ אלה גם נקבל אור יפה. החיסרון הוא כמובן מגבלת הזמן ובדרך כלל עושים עבודה כזו רק לפרויקטים מיוחדים.
שיטה אחרת היא להאיר את החדר הרבה יותר חזק כך שתהיה אותה כמות אור בפנים כמו בחוץ. כאן ניתן לראות דוגמה לשיטה זו:
ניתן לראות שהעברתי את הפלאש לעוצמה הרבה יותר חזקה ועכשיו ניתן לראות גם את הנוף (לא משהו במקרה זה).
אבל יש שני בעיות:
- מכיוון שזמן החשיפה התקצר משמעותית החדרים האחרים חשוכים לגמרה. כלומר צריך לפחות עוד שני פלאשים (אחד במסדרון ואחר בחדר הרחוק יותר). כלומר כל צילום מצריך הרבה יותר הכנות, זמן וציוד. מה שמייקר את העבודה. אבל אני לא אוהב את השיטה הזו בגלל הסיבה השניה.
- בגלל שהתאורה שאנו שמים כל כך חזקה, אנו נאבד את כל האווירה הקיימת. כלומר אם המעצב בחר תאורה מיוחדת ועשה התאמות, לא יראו את זה. אם תסתכלו על הצילום האחרון, תראו שהאורות בחדר לא מאירים כלום.
והשיטה השלישית להתגבר על הטווח הדינמי היא בעזרת ריבוי חשיפות או HDR (לא הייתי מחשיב אותה כחלק מן צילום עיצוב פנים למתחילים, אבל מכיוון שנגענו בנושא החלונות אני אזכיר אותה). כלומר לבצע מספר תמונות כאשר חלק מהתמונות הם בחשיפה של החדר וחלק בחשיפה של הרחוב. ואחר כך למזג את התמונות.
הנה שני חשיפות (בחוץ ובפנים):
ואחרי מיזוג של שני החשיפות נקבל:
זה הכל להיום. דיברנו על הנקודות הבסיסיות של צילום עיצוב פנים למתחילים. וגם קצת נגענו בטכניקות יותר מתקדמות. אותם ונושאים אחרים בצילום עיצוב פנים ואדריכלי ניתן לראות תחת הקטגוריה של צילום אדריכלי ועיצוב פנים.