היום נשווה בין שלוש טכניקות נפוצות של תאורה בצילום עיצוב פנים: צילום עם תאורה טבעית, צילום עם גופי תאורה (כגון: פלאשים) וצילום HDR.
לפני שנתחיל לדבר על טכניקות תאורה בצילום עיצוב פנים אציין שאם אתם מחפשים צלם מקצועי, אתם מוזמנים ליצור קשר.
לכל אחד מטכניקות התאורה יש את היתרונות והחסרונות שלה. כך למשל צילום עיצוב פנים עם תאורה טבעית (כלומר ללא תוספת של תאורה מיוחדת כגון פלאשים) הוא הכי פשוט מבחינה טכנית אך לא תמיד נותן את התוצאה המיטבית. צילום עם גופי תאורה מסובך יותר אך לפי דעתי ניתן את התוצאה הכי טובה ולכן זאת גם הטכניקה המועדפת עלי. צילום HDR פשוט לביצוע אבל מצריך יותר זמן עיבוד והתוצאה המתקבלת היא עניין של טעם.
תוכן עניינים
צורת ההשוואה
לפני שנתחיל לראות ולהשוות דוגמאות אציין שכל התמונות עברו ריטוש בסיס זהה. השוני היחיד בריטוש הוא ה-white balance. זאת מכיוון שכאשר מוסיפים פלאשים עם white balance של 5500K זה משפיע על צבע האור בחדר. לכן ביצעתי התאמה כך שהצבעים יהיו זהים בתמונות.
כמוכן כאשר ביצעתי עיבוד HDR ומיזגתי שלוש חשיפות שונות בחרתי באופציה של Exposure Fusion בכדי לקבל תוצאה יותר מציאותית פחות את המראה הכבד של HDR.
דבר אחרון שאני צריך לציין הוא שאת צילומי עיצוב פנים עם פלאש העברתי ללקוחות. לכן הם עברו עיבוד נוסף בפוטושופ. למשל: טיפול בהשתקפות של הטלוויזיה (לפרטים נוספים ראה פוסט על השתקפויות בצילום עיצוב פנים) והורדת אלמנטים לא רצויים (ספרינקלרים, חיישני אש, כבלי טלפון וחשמל ואחרים).
דוגמא ראשונה
בואו נתחיל לראות דוגמאות מפרויקט שצילמתי עבור האדריכל עידן מרדכי:
קיבלנו תוצאה די טובה. מכיוון שמדובר בפריים עם תאורה טבעית החלון שרוף. והנה צילום של אותו המטבח עם פלאש:
כאשר אני מדבר על צילום עם פלאשים, הכוונה שלי היא לא למצב בו הפלאשים לבדם מאירים את החדר. אלה מה שמכונה flambient. כלומר יש לנו שילוב של פלאשים ותאורה טבעית. במצב זה החלון עדיין שרוף ואת הצילום שאתם רואים למעלה מיזגתי עם חשיפה אחרת ולכן רואים גם מחוץ לחלון.
במקרה זה ההבדל בין צילום עם תאורה טבעית ועם פלאש לא גדול. אם נסתכל על התקרה וארונות מטבח הקרובים אלינו (או לקצה הפריים) נראה שהם בהירים יותר. כמוכן נוכל לראות שהצל של הכיסאות חלש יותר. כלומר המראה נקי ובהיר יותר וזה הסגנון הנפוץ בצילום עיצוב פנים.
הנה צילום של אותו המטבח בטכניקת HDR:
אנו מקבלים צילום עם ניגודיות (contrast) הרבה יותר חזקה. הספוטים ליד הקיר וגם ההשתקפויות שלהם הרבה יותר חזקים. כמוכן אם נסתכל עם הכיסא השחור אנו רואים הרבה יותר ניואנסים של אור. אבל בגללם הכיסא נראה מלוכלך. לפיכך, לפי דעתי HDR פחות מתאים במקרה זה.
דוגמא שניה
בואו נסתכל על דוגמה אחרת. הפעם צילום דירה שביצעתי עבור מעצבת פנים ויקי קרבצוב:
והנה אותו הסלון כאשר הוספנו פלאש המכוון לתקרה:
בצילום עם הפלאש התאורה של התקרה הרבה יותר אחידה והשטיח פחות בהיר (מכיוון שהפלאש מכוון לתקרה הרהיטים מוארים יותר מאשר השטיח) ואנו מקבלים מראה מאוזן יותר. אבל יש פה הבדל הרבה יותר חשוב שלא היה ניתן לראות בדוגמה הראשונה. במטבח מהדוגמה הראשונה כמעט ולא היו צבעים אבל הסלון הזה יותר צבעוני. אם נסתכל על הספה אשר קרובה אלינו נראה צבעים שונים במקצת. הצבע של הספה בצילום עם הפלאש הוא מה שהיה במציאות.
הפלאש הוא כמו פנס בצבע אור יום שמאיר את החדר. התאורה הטבעית משתקפת מכל הדברים בחדר (שטיח אדום, קיר בצבעים שונים וכו') ולכן זה משפיע על צבע האור. אומנם פה השוני לא גדול, אבל אם היינו מסתכלים על חדר צבעוני יותר או חדר בו יש מספר גופי תאורה עם טמפרטורת צבע שונה, השוני בצבעים היה הרבה יותר חזק. וזאת הסיבה העיקרית בגללה אני מעדיף להוסיף פלאשים, רק בצורה זו אנו מקבלים את הצבעים האמתיים.
נעבור לצילום הסלון בטכניקת HDR:
אנו רואים שהטווח הדינמי גדול יותר. ניתן לראות יותר פרטים בגופי תאורה. אבל אני לא אוהב את המראה של התקרה ואת האי דיוק בצבעים. מעבר לכך, יש כאלה שיגידו שזה מראה מגניב. ובכן זה תלוי בטעם ובמה הולכים לעשות עם הצילום.
מגבלות פיסיות
דבר אחרון שצריך לציין בנושא תאורה בצילום עיצוב פנים הוא שלא תמיד ניתן לבצע את כל הטכניקות ולפעמים אין ברירה. כך למשל אם אתם מצלמים חלל מאוד גדול או בניין מסחרי מבחוץ, אתם לא תצליחו להאיר אותו עם פלאשים או כל גוף תאורה אחר. מעבר לכך עם אתם מצלמים אובייקטים עם תנועה, למשל משרד עם עובדים או בניין מסחרי עם תנועת מכוניות לא תוכלו לבצע HDR (או לפחות התנועה תקשה עליכם ליצור HDR).
סיכום
בואו נתחיל מזה שאין תשובה נכונה וטכניקת צילום זה עניין של טעם. יותר מדויק הטכניקה צריכה להיות בהתאם לשימוש עתידי של הצילומים. כך למשל אדריכלים ומעצבים יעדיפו צבעים מדויקים (אם הקיר היה אפור בהיר, הוא צריך להיות אפור בהיר בצילומים). ולבעלי בית מלון או צימר דיוק צבעים פחות חשוב. הם יחפשו צילומים בולטים, ה-"וואו" שיביא לקוחות.
אז אם אתם מחפשים מראה אומנותי יותר, אז אתם יכולים לנסות HDR. אם אתם מחפשים מראה יותר מקצועי וצילומים המעבירים את הצבעים האמיתיים אז צריכים להשתמש בציוד תאורה. ובמידה ואין ברשותכם ציוד תאורה ועדיין רוצים תוצאות המשקפות את המציאות אז נשארה האופציה של תאורה טבעית. תאורה טבעית תיתן תוצאה טובה בחללים לא צבעוניים (חללים בהם אין הרבה צבעים חוץ מלבן, שחור והגוונים שלהם). כמו כן, צריך לשים לב לגוונים של כל הנורות בחלל. ברוב המקרים לא תהיה לכם ברירה אלה לכבות את כולם בכדי לקבל צבעים יותר מדויקים (החלופה היא ריטוש תמונות).