האם יש כזה דבר כמו עדשות לצילום אדריכלי ועיצוב פנים? מה השוני בין העדשות השונות? איזה עיוותים יש ואיך להתגבר עליהם או לנצל אותם.
תוכן עניינים
עדשת Tilt-Shift
עדשת Tilt-Shift, או בשמה האחר עדשת תיקון עיוות, היא עדשה המאפשרת כוונונים נוספים מעבר לאלו שיש לכל העדשות הסטנדרטיות. עדשת Tilt-Shift מאפשרת לבצע tilt (שינוי זוית של חלק אחד מן העדשה כלפי חלקו אחר) ו-shift (הזזה של חלק אחד מן העדשה כלפי חלקו אחר).
אני יודע שדי קשה להבין את ההסבר במילים ולכן הנה סרטון מ-youtube המדגים שימוש בעדשת Tilt-Shift:
למה צריך עדשות כאלה? בצילום אדריכלי צריך להכניס לפריים בניינים גדולים וברוב המקרים אין אפשרות להתרחק יותר מידי אחורה. לכן אין ברירה אלה לצלם בעזרת עדשות רחבות (wide angle lens). אבל לעדשות רחבות יש תופעות לוואי. כל העדשות הרחבות יוצרות עיוות במידה זו או אחרת. ולכן לצלמים אדריכליים המציאו עדשות תיקון עיוות.
אבל בשנים האחרונות צלמים מקצועיים זונחים את עדשת תיקון עיוות. ובפועל אני כמעט ולא רואה עדשות מסוג זה אצל צלמי אדריכלות ועיצוב פנים. מדוע? ובכן, ישנם מספר סיבות. הראשונה היא המחיר. עדשות אלו הרבה יותר מסובכות לבניה ולכן מחירן בדרך כלל מתחיל מ-8,000 ש"ח. הסיבה השניה היא שיפור מתמיד של עדשות רחבות. העיוות של עדשות רחבות מודרניות הרבה יותר קטן מעדשות של לפני מספר עשורים. והסיבה השלישית היא עיבוד דיגיטלי. גם בתקופת הפילם צילומים עברו עיבוד. ביצעו dodge & burn וטכניקות נוספות, אבל לא ניתן היה ליישר בניינים. היום לאומת זאת ניתן בקלות לבצע יישור ותיקון עיוות.
עדשה רחבה לצילום עיצוב פנים
אז אם רוב המקצוענים לא משתמים בעדשת תיקון עיוות, במה הם משתמשים? בעדשות רחבות.
עדשות רחבות אלו הם עדשות בעלות זוית ראיה רחבה ("תופסות הרבה"). בדרך כלל עדשות רחבות מוגדרות כעדשות שאורך המוקד שלהם קטן מ-20mm (ככל שאורך המוקד קטן יותר, כך הזוית גדולה יותר).
הערה: כל ההתייחסויות לאורכי מוקד במאמר זה הם בהקשר למצלמות full frame.
מקודם הזכרתי עיוותים שעדשות רחבות מייצרות. האם יש מה לעשות? כן, ניתן לעשות מספר דברים (חוץ מבחירת עדשה רחבה עם העיוותים הכי קטנים). קודם כל בזמן הצילום יש להקפיד שהמצלמה תהיה מקבילה לרצפה. אני משתמש בחצובה עם שני bubbles (אחד למצב אופקי והשני לאנכי) ודואג שהמצלמה תהיה מקבילה לרצפה (או שהחיישן של המצלמה יהיה מאונך לרצפה). בנוסף, אחרי הצילום אני מבצע תיקון דיגיטלי. אבל למרות זאת יש עיוות.
בואו נסתכל על דוגמה:
הערה: את הצילומים בפוסט זה ביצעתי עבור פרפקטו מטבחים.
אתם יכולים להגיד שלא רואים עיוותים בצילום שמלעיל. ובכן, כל הקווים ישרים, אבל יש עיוות נוסף. עדשות רחבות גורמות לדברים שקרובים לעדשה להיראות גדולים יותר ממה שהם במציאות ולדברים שרחוקים מהעדשה להיראות קטנים ממה שהם באמת. זאת לא בהכרח בעיה. להפך, אם אנו מכירים תכונה זו אנו יכולים לנצל אותה לטובתנו. כך למשל אם אנו רוצים להדגיש את השולחן, אנו יכולים פשוט להתקרב אליו. ובמידה ואנו רוצים להקטין משהו, אנו יכולים לשנות את הזוית כך שדבר זה יהיה רחוק מהמצלמה.
הנה עוד צילום בעזרת עדשה רחבה של אותו המטבח כאשר לקחתי מספר מטרים אחורה:
כאשר ביצעתי את הצילומים למעלה נאמר לי שרצוי להקטין את הדגש של השולחן. שינוי זוית לא יעזור במקרה זה בגלל שהשולחן עדיין יישאר באמצע. אפשר להזיז את השולחן. ואנו אכן הזזנו אותו מחוץ לפריים. אבל לטובת ההמחשה בפוסט זה אני רוצה להראות פתרון אחר.
צמוד למטבח נמצא סלון ומעבר לסלון המרפסת. יצאתי למרפסת וצילמתי משם. כמובן שהחלפתי מעדשה רחבה לעדשה רגילה והנה הצילום של אותו המטבח באורך מוקד 55mm:
הנה עוד צילום מהמרפסת:
בצילומים באורך מוקד רגיל ניתן לראות פרופורציות שונות מאלו שבצילומים עם עדשה רחבה. אם תסתכלו למשל על הגודל היחסי של הכיסא והשעון תראו שבצילום עם העדשה הרחבה גודל השעון הוא כשליש מגודל הכיסא. לאומת זאת, באורך מוקד בינוני גודל השעון יותר קרוב לחצי מגודלו של הכיסא. כפי שהזכרתי מקודם, זו לא בהכרח בעיה. זאת תכונה שצריך להכיר ולנצל לטובתנו.
סיכום
אם יש לכם מרחב תזוזו אחורה ותשתמשו באורך מוקד בינוני (אני אוהב את ה-24-70). ובכל מקרה לצילום אדריכלי ועיצוב פנים תצטרכו עדשה רחבה. ואם יש לכם שאלות או הערות אתם מוזמנים להשאיר תגובה למטה.
שלום
רציתי לשאול האם האורך מוקד הכי רחב שאתה משתמש איתו הוא 24 מ"מ?
או שאתה משתמש גם בעדשות יותר רחבות?
שלום תמר,
אני משתמש בעדשת 24-70 מ"מ בחללים גדולים כאשר יש הרבה מקום וניתק להתרחק. אבל לחללים קטנים יותר, למשל שירותים או חדרים לא גדולים צריך עדשה רחבה יותר. תלוי בחברה, למשל לקנון יש 16-36 מ"מ שהיא די פופלרית. להרבה חברות יש גם 14-24 מ"מ. אני משתמש בעדשת מוקד קבוע של 14 מ"מ.
האם עדשת 19-35 טמרון
35-4.5 טובה לשימוש בצילום פנימי של הבית ?
הי שמעון,
אני לא מכיר את העדשה אבל ההעדפה היא שיהיה 14 או 16 בטווח הרחב (כמובן שמדובר על עדשות ל-full frame ואם מדובר על crop sensor אז המספר צריך להיות קטן יותר).
הדגמים הפופולריים הם 16-35 או 14-24 (יש ל-canon ו-nikon), Tokina 16-28, ו-14mm (יש למגוון חברות).