צילום עיצוב פנים של חדר עם נוף

במאמר זה נדבר על צילום עיצוב פנים של חדר עם נוף. מה האתגרים בצילום זה? ממה הם נובעים? ונמנה דרכים שונות בהם ניתן לפתור את הבעיה.

לצורך ההדגמות אני אשתמש בצילומים שעשיתי לפני מספר ימים עבור פרפקטו מטבחים. אבל לפני שנתחיל לדבר על צילום עיצוב פנים של חדר עם נוף אציין שאם אתם מחפשים צלם מקצועי, אתם מוזמנים ליצור קשר.

תוכן עניינים

האם יש קושי בצילום עיצוב פנים של חדר עם נוף?

ברוב המקרים התשובה תהיה כן. מדוע? ובכן בואו נסתכל על הצילום הבא:

צילום עיצוב פנים של חדר עם נוף - F9, 1/15 sec ISO 100
צילום עיצוב פנים של חדר עם נוף – F9, 1/15 sec ISO 100

כפי שאנו רואים הביעה היא שלא ממש רואים את הנוף. במקרה זה רואים קצת מכיוון שהורדתי את ה-highlights ב-lightroom והצילום נעשה בשעת אחר הצהריים מאוחרת. אבל ברוב המקרים אתם תקבלו חשיפת יתר לחלון, כלומר כל מה שמחוץ לחלון יהיה לבן.

נעבור לשאלה הבאה:

מדוע אנו מקבלים חלון לבן בצילום?

הערה: למעלה תיארתי שני מיקרים – חשיפה טובה לחדר עם חשיפת יתר של החלון או חשיפה טובה לחלון וחשיפת חוסר לחדר. אבל בפועל תקבלו חדר חשוך וחלון בהיר. מדוע? זה קשור לאופן בו המצלמה מודדת את כמות האור. המצלמה לא יודעת מה אתם מצלמים ולכן ברוב התוכיות האוטומטיות או החצי אוטומטיות היא תהיה על matrix metering או center weighted metering. כלומר היא תראה את סך כמות האור ותבצע ממוצע (ההנחה של המצלמות שבכל צילום יש אזורים בהירים וחשוכים ולכן בממוצע היא הולכת על 18% אפור). ברוב המקרים, הממוצע עושה את העבודה אבל יש מקרים, כגון זה שהממוצע לא מתאים. ולכן בכדי לקבל תוצאה רצויה תצטרכו להכניס תיקון לחישוב של המצלמה. איך ניתן לעשות את זה? בעזרת exposure compensation או מעבור ל-manual mode (לא אוטומטי או חצי אוטומטי).

כאשר אנשים מסתכלים הם רואים את הפנים וגם את החוץ. זה מכיוון שהטווח הדינמי של האור שהעין האנושית רואה, הרבה יותר גדול מכל מצלמה (יותר מדויק הוא שהמוח שלנו מרכיב הרבה תמונות כל הזמן), כולל הכי מתקדמות שקיימות היום. כלומר הטווח הדינמי של המצלמה הוא קטן יותר שזה של העין האנושית והוא לא מספיק למקרים בהם יש שינויים חזקים בכמות האור (חשוך בפנים למול מואר בחוץ). בצילום פשוט יש לנו שני אפשרויות: חשיפה טובה בתוך החדר אבל בחוץ לא נראה כלום (הכל לבן) או נוכל לראות את הנוף בחוץ אבל החדר יהיה מאוד חשוך. האפשרות הראשונה (חשיפה טובה בתוך החדר והחלון לבן) מתאימה למקרים בהם הנוף הנשקף לא משהו. במיוחד במקרים בהם לא רוצים להראות את הנוף מהחדר, הופכים את הנוף ללבן (שרוף).

השאלה המתבקשת היא:

איך מלצמים חדרים עם נוף?

ישנם מספר אפשרויות:

  1. האפשרות הכי פשוטה להתגבר על הקושי היא פישוט הבעיה. מכיוון שהמצלמה לא יכולה לתפוס הכל בפריים אחד, נעשה שני צילומים שונים. צילום אחד עם חשיפה מתאימה לחדר והחלון יהיה לבן. וצילום נוסף שיראה רק את הנוף מהחדר. כלומר, בסוף נציג שני צילומים במקום אחד.
  2. כאשר למעלה שאלתי: "האם יש קושי בצילום עיצוב פנים של חדר עם נוף?" עניתי: "ברוב המקרים התשובה תהיה כן." מדוע ברוב המקרים?  ניתן לחכות לשקיעה/זריחה. בזמן השקיעה כמות האור בחוץ הולכת וקטנה ויהיה מרווח של כ-20 דקות בו כמות האור בחוץ וכמות האור בפנים (מגופי התאורה) תהיה בערך זהה. במרווח זמן זה לא רק שבפריים אחד נראה מה קורה בפנים ובחוץ אלה גם נקבל אור יפה. החיסרון הוא כמובן מגבלת הזמן ובדרך כלל עושים עבודה כזו רק לפרויקטים מיוחדים (ולא כשהלקוח מחכה מתי כבר תפנו את הבית).
  3. אפשרות נוספת היא פשוט לא להראות את הנוף. נכון זאת התחמקות מהבעיה, אבל לא כל בעיה צריך לפתור. אם במקרה זה אנו סוגרים את התריסים והוילונות אנו נקבל צילום המדגיש את התאורה בבית ובעל אוירה שונה:
צילום עיצוב פנים של חדר עם וילונות סגורים - F9, 1/4 sec ISO 100
צילום עיצוב פנים של חדר עם וילונות סגורים – F9, 1/4 sec ISO 100
  1. חלופה נוספת היא הוספת תאורה בתוך החדר כדי להשוות את כמות האור בפנים ובחוץ. אלה יכולים להיות פלאשים או תאורת סטודיו. אבל יכולות להיות מספר בעיות עם התאורה הנוספת. קודם כל צריך לוודא שגם אחרי שהוספנו את התאורה החלל נראה טבעי. בנוסף אם יש דלת ורואים חדר אחר אז גם בו צריך להוסיף תאורה גם שם כי אחרת החדר הנוסף יהיה חשוך. והאפשרות שבגללה לא השתמשתי בטכניקה זו במקרה זה היא מכיוון שרצינו להראות את גוף התאורה בחדר. תארו שהייתם מדליקים נורה כאשר אתם אומדים בחוץ באור שמשי. לא משנה איזה גוף תאורה תדליקו, יחסית לאור שמגיע מהשמש הוא יהיה מאוד חלש ובפועל אתם (כמעט) לא תראו שהוא דולק. עכשיו אם נוסיף הרבה תאורה בחדר בכדי שכמות האור בפנים תהיה זהה לזו שבחוץ, אנו לא נראה את הנורות דלוקות (גם אם הם יהיו דלוקות). כלומר אפשרות זאת מתאימה כאשר אין גופי תאורה בפריים או שלא רוצים להראות אותם ומשאירים אותם כבויים.
  2. החלופה המועדפת עלי ועל הרבה צלמי אדריכלות היא מיזוג חשיפות. מיזוג חשיפות מאפשר לפרק את הבעיה לצילום החלל בצורה אופטימלית וצילום החוץ. ואנו נדבר עליה על טכניקה זו בחלק הבא.

מיזוג חשיפות

מיזוג חשיפות דומה ל-HDR אבל יש הבדל עיקרי. ב-HDR ממזגים אוטומטית מספר חשיפות ובמיזוג חשיפות מדובר על מיזוג ידני של חשיפות שונות. אפשר להשתמש גם ב-HDR, אבל אני פחות אוהב את הטכניקה הזאת. מדוע? כתבתי על כך בפוסט: השוואת טכניקות תאורה בצילום עיצוב פנים.

במיזוג חשיפות ממזגים שני צילומים: אחד עם חשיפה טובה של החדר והשני עם חשיפה של הנוף. בין שני הצילומים משנים רק את מהירות תריס והמצלמה כמובן נמצאת על חצובה. את התמונה הראשונה של צילום הסלון הצגתי כבר למעלה והנה הצילום הנוסף כאשר כל מה שמעניין אותנו זה שהחשיפה של הנוף תהיה טובה:

צילום עיצוב פנים של חדר עם נוף - F9, 1/160 sec ISO 100
צילום עיצוב פנים של חדר עם נוף – F9, 1/160 sec ISO 100

אחרי שמבצעים מיזוג ידני של שני התמונות + ריטוש קל אנו נקבל את התוצאה הסופית:

צילום עיצוב פנים של חדר עם נוף
צילום עיצוב פנים של חדר עם נוף

אני מקווה שהנושא של צילום עיצוב פנים של חדר עם נוף הפך לברור יותר ואם יש לכם שאלות או הערות אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר תגובה למטה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *